Search Engine Optimization

SEO is de afkorting van search engine optimization, vertaald is dit zoekmachine optimalisatie. Het is de techniek om een site hoger te laten scoren bij zoekmachines zoals Google en Bing. Op deze manier lok je meer mensen naar je site en verhoog je de kans op conversies. Een andere manier om meer mensen naar je site te krijgen is SEA, ook wel Search Engine Advertising genoemd. Dan ga je adverteren om mensen naar je site te krijgen. We gaan in deze blogpost focussen op de gratis variant, SEO.

Zoekmachines

Bij veel sites komt meer dan de helft van de bezoekers op de website terecht via een zoekmachine. Het is van belang dat je dan op eerste pagina van de zoekresultaten staat. Er wordt wel eens gezegd dat de beste plaats om een lijk te verbergen pagina 2 van de zoekresultaten is. Zonder zoekmachine optimalisatie wordt je gewoonweg niet gevonden en gaan de bezoekers naar de site van je concurrent.

SEO expert

Een echte SEO specialist verbeterd zijn SEO ranking op twee manieren: technisch en inhoudelijk. Wij zorgen voor het technische aspect door elk design te optimaliseren voor SEO, zowel op desktop als op mobile. Nu moet jij er nog voor zorgen dat het inhoudelijke aspect in orde is. De teksten op je website moeten relevante zoekwoorden bevatten waarop veel gezocht wordt.

Keyword Planner

Maar hoe weet je nu of een zoekwoord relevant is? Je kan hiervoor gebruik maken van de gratis Google tool, de keyword plannerhttp://adwords.google.be/KeywordPlanner. Je moet hiervoor wel een Google AdWords account hebben. Ga naar de AdWords site en klik op ‘nu starten’. Vervolgens klik je best op ‘Sla de configuratie met begeleiding over.’ Anders kom je in een loop terecht waar je niet uitgeraakt zolang je geen creditcard gegevens ingeeft. 

Geef vervolgens nog je mailadres in en je kan gebruik gaan maken van de Keyword Planner! Je kan de planner terugvinden onder Hulpprogramma’s > Zoekwoordplanner.

Nieuwe zoekwoorden vinden

Nu begint het echte werk. Er zijn verschillende manieren om zoekwoorden te vinden maar beginners kunnen best starten bij de eerste sectie: ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’. Geef vervolgens een zoekwoord in dat betrekking heeft tot de diensten of producten die je verkoopt. In het geval van RD-Webdesign is dit ‘search engine optimization’. Vergeet zeker niet onder ‘targeting’, ‘alle locaties’ te veranderen naar ‘België’. Wanneer je vervolgens op de knop ‘ideeën opvragen’ klikt krijg je een overzicht van allemaal relevante zoekwoorden. Je kan zien dat er gemiddeld 3600 keer per maand gezocht wordt op search engine optimization. Geen slecht idee dus om hier een blogpost over te schrijven.

Je kan de andere relevante zoekwoorden vervolgens sorteren op ‘Gem. maandelijkse zoekopdrachten’. Nu krijg je duidelijk te zien op welke woorden het meest wordt gezocht. Een hoog zoekvolume is positief maar je moet ook nog rekening houden met de concurrentie. Ga op zoek naar woorden met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie, dat zijn de diamanten onder de zoekwoorden.

SEO tips

Focus niet te veel op een zoekwoord en zorg ervoor dat je tekst leesbaar blijft, anders verlaagt je score. Te weinig focus op een zoekwoord vermindert dan weer je concurrentiekracht. We raden aan om je SEO-marketing bij te sturen op basis van data uit Google Analytics of Search Console. Wil je meer SEO-tips? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.